HTML

Dórémi zenéje

némi szolfézs, némi összhangzattan, kitartott normál "á" hang, beskálázunk, kóruspróba, egy-két-há, és!

Friss topikok

Címkék

2010.03.21. 19:08 Dórémi

Én táncolnék Veled...../ a népek tánca 1

 

Az Írek....

 

Az Írek....

A zene fontos részét képezte a kelta törzsek életének, harcokban félelmetes hangzású sípokkal, dobokkal riogatták az ellenséget, énekmondóik egy a görög lírához hasonló pengetős hangszert használtak. A középkorban is megbecsülték a hárfásokat, ők a mesteremberek közé tartoztak, míg a dudások, síposok, fidulások pusztán egyszerű szabadoknak számítottak.

Az ír tánc történetének korai szaka tükrözi a lakosság állandó mozgását, amely a támadások és a következményes költözködés miatt alakult ki. Minden ember a számára tetsző táncot és zenét is „hozta magával”. Bár csak homályos utalások vannak az ír tánc kezdetére, annyi bizonyos, hogy már a druidák is táncolták vallási szertartások során, tisztelegve a tölgyfa és a nap előtt. Az akkori körtánc nyomokban megtalálható a mai körtáncokban is. Amikor a kelták megérkeztek Közép-Európából több, mint 2000 évvel ezelőtt, természetesen magukkal hozták saját néptáncukat is. Kb i.sz. 400-ban, miután áttértek a kereszténységre, az új papok kézirataik magyarázatánál pogány stílusú díszítést használtak, míg a földművesek ugyanezt megőrizték a táncukban és zenéjükben.

A 12. században az angol-normann hódítás a normann hagyományokat és kultúrát is elhozta Irországba. A Carol egy népszerű normann tánc volt, melynek során a vezető énekelt, táncosok körbevették, akik visszaénekelték a dalt. Ez a normann tánc elterjedt az elfoglalt ír városokban.

A 16. században alapvetően három ír táncot jegyeztek fel: az Irish Hey-t, a Rinnce Fada-t (hosszú tánc) és a Trenchmore-t. A táncra való első utalások közül való Sir Henry Sydney levele I. Erzsébet királynőhöz 1569-ben: „Gyönyörűen öltözött, első osztályú táncosok.” Sydney írt azokról a táncosnőkről is, akik lelkesen táncoltak ír jigs-et Galwayben. Azt is pontosan leírta, hogy milyen alakzatban táncoltak: 2 egyenes vonalban álltak, ami arra utal, hogy a hosszú tánc egy korai változatát táncolták.

A 16. század közepén az újonnan épített kastélyok hatalmas termeiben táncoltak. Ezek egy részét átvették a 16. századi angol betolakodók, s rajtuk keresztül a tánc eljutott Erzsébet királyné udvarába. A táncok egyike a Trenchmore volt, amely egy régi ír földműves tánc adaptációja volt. Ettől az időszaktól kezdve egy másik stílus, a Hey vált kedveltté, amikor is a nők forognak a partnerük körül, mintegy a mai reel előfutáraként.

Az ír táncot dudán és hárfán játszott zenével kísérték. Az angol-ír arisztokrácia házaiban az úr gyakran együtt táncolt a szolgákkal. Halottvirrasztásnál is táncoltak: a gyászolók duda zenére körben követték egymást a koporsó körül.

 

A 18. században a táncmester jelent meg Írországban. A táncmester gyakorlatilag egy vándorló tánctanár volt, aki meghatározott körzetben faluról falura járt, hogy a földműveseknek tánclépéseket tanítson. A csoporttáncokat azért találták ki a mesterek, hogy fenntartsák a kevésbé tehetséges gyerekek figyelmét, és megadják nekik is a lehetőséget, hogy élvezzék a táncot. Ezek magas színvonalú táncok voltak. A szóló táncosok igen nagy megbecsülésnek örvendtek, és gyakran leakasztották az ajtószárnyat és a földre tették, hogy a szólista azon táncoljon.

Minden táncmesternek saját „területe”volt és sosem mentek más táncmester területére. Nem is olyan ritkán előfordult, hogy a szomszédos község lakói elrabolták a mestereket. Ha a táncmesterek vásárokon találkoztak, kihívták egymást versenyezni, ami csak akkor ért véget, ha egyikük a fáradtságtól összeesett.

Azok a ruhák, amiket jelenleg hordanak az ír táncosok a régi kor öltözékére emlékeztetnek. Minden tánciskolának megvan a saját táncruhája. Ezek alapjául az ír földművesek ruhái szolgálnak, amelyet 200 évvel ezelőtt hordtak. A legtöbb ruha kézzel hímzett kelta mintával van díszítve, a vállra gyakran Tara bross másolat van tűzve. A bross egy köpenyt rögzít, amely a táncos hátára van vetve. A férfiak által hordott ruhák kevésbé vannak kidíszítve, de annál érdekesebb a történelmi hátterük – sima kiltet és zakót hordanak, a vállukról egy összehajtott köpeny lóg. Férfiak és nők ma hornpipe cipőt hordanak, reel és jigs előadása során pedig finom cipőt, amely balett cipőkhöz hasonló

 

1994-ben az Eurovíziós dalfesztiválon a Riverdance sztárja, Michael Flatley és partnernője, Jean Butler egy 7 perces számot adtak elő, mely után a világ figyelme kezdett egyre jobban az ír tánc felé fordulni.

 

 

/forrás:http://www.celtic.hu/ireland/irishdance.phtml/

18 komment

Címkék: táncok


A bejegyzés trackback címe:

https://doremizeneje.blog.hu/api/trackback/id/tr558233654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

115729 2010.03.21. 19:52:57

Ilyenkor sajnálom,hogy nincsen ritmus érzékem! Szeretnék táncolni, de sajnos falábú vagyok hozzá......Tetszett az összeállítás!

39443 2010.03.21. 20:04:52

Csodás, mind az ír zene és tánc, mióta tudok róluk én is kutatom az ír történelmet, legendákat. Éppen a múlt héten egyik ismerősöm foglalkozott ezzel a témával, és próbáltam kideríteni milyen anyagból van a cipőjük orrészén, és sarkán lévő kopogásra alkalmas rátét. A világon a legszebb zene a fülemnek, most képes voltam végignézni az összeset, köszi!

12711 2010.03.21. 20:18:30

Doremi! Kellemes félórám volt. Köszönöm!

13709 2010.03.21. 21:02:03

szia Doremi, szeretem az ír zenét....Ez a Flatley egyszerüen zseniális :) Van CD-m ír zenével..hihetetlen hangulatot teremt..mint most a videok :)) köszönöm ... üdv-

11213 2010.03.21. 22:01:37

doremi, írtam mélt

52153 2010.03.21. 22:12:47

Szeretem az ír zenét. :)

12513 2010.03.22. 03:11:13

Az ír miniatúrás könyvekben az evangéliumi utalású figurális képek közt van mindig néhány "fonatos" oldal, amelyet ősi, pogány indázat díszít. Hasonló, mint a normann sárkányhajók orrát. Vagy a honfoglaláskori magyar szablyákat. Van régi ír fémművesség is ilyen motívumokkal. Még a görög-római realizmus előtti közös népművészeti gyökerek élnek ebben. Indoeurópaiak talán, amely a magyar hagyományba a Kaukázus vidékén, attól északra kerülhetett.

13005 2010.03.22. 07:29:33

Doremi, először az ír zenével kicsit ezotérikus, kelta örökséget kereső előadóművészek közvetítésével találkoztam . Lenyűgöző volt, a Te összeállításod meg egyszóval: csodás!!!!!!!!!

70798 2010.03.22. 07:56:16

jó összefoglaló doremi:) szeretem a kelta zenét

115156 2010.03.22. 10:37:29

Kedves doremi! Megörvendeztettél, nagyon közel állnak hozzám az írek. Kellemes perceket töltöttem a blogodban, köszönöm.

11692 2010.03.22. 16:51:37

bűvöletes!

12388 2010.03.22. 18:31:33

Régebb nagy ír-mániás voltam:) most is hallgatom, én a Brant szeretem leginkább, meg volt még a kilencvenes években/ezredfordulón egy másik magyar együttes, a M. É. Z., amit nagyon tetszett (igaz ők kocsmai zenét játszottak, csak egy régi ír számuk volt, rendesen gael nyelven). 9. A kereszteskő valóban egy nagyon érdekes dolog, a kelta világban van jelentősége (az elején a megfeszített Krisztus van, de a hátán a feltámadott!), illetve még egy hasonlóról tudok: az örményeknél van hasonló kultikus szoborféle. Nyilván nem kelta kereszt az alapja, de máskülönben egész hasonló.

60145 2010.03.22. 21:30:39

Szép volt, köszönöm az ismertetést!

16331 2010.03.23. 02:45:18

Doremi! Imádom az ír táncot, járnám is, ha bírnám...talán öt perc, de az sem biztos...megy a +

11812 2010.03.23. 10:47:39

húúúúúúúúúúúú, menyi jó zene és tánc álomlátó én is járnám, ha kicsit fiatalabb lennék!

13066 2010.03.23. 11:57:14

Sziasztok, bocs, hogy csak most, de a láz, és az influenza nagyúr, köszönöm, hogy velem ropjátok, sajnos könnyebb változatát nem találtam ennek a táncnak. A tánctól függ a cipő használata: 1- a nők és a férfiak soft shoe-ja (vagy más néven light shoe) nagyban különbözik egymástól. A női soft shoe-t ghillies-nek nevezik és hasonlít a balettcipőre, a cipőfűző pedig keresztezve fut végig a cipőn. A férfi light shoe pedig csak annyiban különbözik a hard shoe-tól (vagy heavy shoe), hogy ennek csak a sarka ad ki kopogó hangot. 2- a másik cipőnél a nők és férfiak hard shoe-ja nem különbözik egymástól. A cipőnek a sarka /heel/ és a cipő elején elhelyezett, úgynevezett /tip/ rész adja ki a hangokat.
süti beállítások módosítása