HTML

Dórémi zenéje

némi szolfézs, némi összhangzattan, kitartott normál "á" hang, beskálázunk, kóruspróba, egy-két-há, és!

Friss topikok

Címkék

2015.01.03. 22:16 Dórémi

A zenélő egyház..../ 1- rész

Az egyházi zenében különböző liturgiák és éneklési módok éltek egymás mellett.

Az egyházi zenében különböző liturgiák és éneklési módok éltek egymás mellett.

Az őskorban a pogány vallási szertartások meghatározó részeként a zenét varázseszköznek tekintik, amely kapocs egy természetfeletti világgal, hiszen a szellemek és istenségek az emberek életére befolyással vannak. Kialakulnak az egy-két hangból álló dallamok, míg a ritmuskíséretet a dobok adják.

Az ókori birodalmak kultúrája eltér egymástól, így a zene sem kivétel.

Egy kis érdekesség:

Kínában a zenét mennyek ajándékának tekintették. Kr.e. 2. században a zene szabályainak a betartására létrehozták az Állami Zenehivatalt, és aki e szabályok ellen vétett szigorú büntetést kapott, mert megsértette az államrendet.

Indiában a hindu felfogás szerint a bajadérok „Isten menyasszonyai” voltak akik vallási ünnepeken egy táncot adtak elő, melyeket mindig az illető Istenről szóló mondakörből vettek.

Míg Babilonban jelentős szerepe volt a zenének az istentiszteleteken, és a papok között a zenészek külön osztályt alkottak, addig Arábiában Mohamed próféta az „ördög szavát” hallotta benne.

Nagy Konstantin volt az első római császár, aki felvette a kereszténységet  és ő engedélyezte elsőként a keresztény vallás gyakorlását. Bazilikákat, templomokat építettek, amelyek magukon viselték a kor jellegzetes stílusjegyeit.

Nagy Theodóziusz császárnevéhez fűződik:

380. - a Római Birodalom minden alattvalója számára kötelezővé teszi a níceai hitvallást

391. - betiltja a pogány templomok látogatását és a bálványoknak való áldozatbemutatást

Az egyházi zenében különböző liturgiák és éneklési módok éltek egymás mellett.

A Római Birodalom kettészakadása (Kr. u. 395) az egyház kettészakadásának kezdetét vonta maga után. Bizáncban megalakult a keleti egyház, amely igen sokoldalú. Magában foglalja a korai kereszténység országainak egyházait (Palesztina, Szíria, Görögország) valamennyit más-más nyelvvel és eltérő zeneiséggel. A keresztény egyházi ének először Alexandria templomaiban csendül fel, melyet az angyali ének másának tartanak,megerősítve a vallásos érzést valamint elűzi a gonosz szellemeket.

Az egyházi zene alakulásában Bizánc közvetítő szerepet játszott kelet és nyugat között, hiszen a kereskedőútvonalak itt mentek keresztül így nemcsak az áruk cserélhettek gazdát, hanem más népek kultúrája is ismertté vált.

A 4. század végétől a bizánci egyházi zene éltér a keresztény zenei stílustól.


 

Az egyházi zene központja Konstantinápoly volt, az istentisztelet alatt, a zsoltárokat és az ájtatos himnuszokat fizetett énekesek szólaltatták meg. A dallamok rögzítésére különleges vonalakat - neumajeleket -használtak, melyek a szöveg egyes szótagjai fölé voltak rajzolva, jelezve a dallam ereszkedését, vagy emelkedését.

A Nyugatrómai Birodalom központja Róma volt, a görög helyett a latin lett a nyugati keresztény szertartás nyelvezete.

Az egyházi ének alapjait St Ambrus (340—397), milánói püspök tette le, az általa írt himnuszok egyszerű szerkezetűek voltak, és a dallamuk a szöveg ritmusához igazodott szerette a liturgiát, és azon fáradozott, hogy a nép énekléssel vegyen benne részt. Ezért ő maga is írt himnuszokat, és dallamot is adott hozzájuk a görög dallamkincsből, melyeket Milánó és Lugano környékén ma is őriznek, és használnak. A hagyomány neki tulajdonítja a Te Deum laudamus-t, amely akkor született, amikor megkeresztelte Szent Ágostont.


 

A római egyház egyszólamú liturgikus énekek dallamát I. Gergely pápa (59O-6O4) gyűjtette össze, kódexekbe íratta és a Szent Péter-bazilika oltárához láncoltatta. Cantus gregoriánum. Nevezték Cantus firmusnak is, amely annyit jelent: odaerősített – láncolt – dallam.


Az énekesek a gregorián dallamokat Rómában, az énekiskolában tanulták, melyet Gergely alapított. Aachenben, Párisban, Santiago del Compostellában, St. Gallenben....

13 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://doremizeneje.blog.hu/api/trackback/id/tr348233762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

23353 2015.01.03. 23:36:25

Köezönet a nagyszerűen szerkesztett posztért és a zenéért!

338302 2015.01.04. 07:28:52

Csókolom... Részemről Gregorian....

178873 2015.01.04. 08:13:41

Eljutunk a Missa Solemnisig? +++++

60145 2015.01.04. 09:15:16

Rendes ember vasárnap délelőtt ilyen zenét hallgat. Azt nem tudhatom, hogy mikor és meddig jutunk el veled, kedves Doremi, de egy személyes zavaromat előre elárulom. A reformáció terjedésében - Magyarországon biztosan - igen nagy szerepe volt - az ellenérdekeltek által elítélőlen emlegetett - közös templomi énekléseknek. Én azonban soha nem tudtam a számomra indokolatlanul elnyújtott dallamot a gyülekezettel együtt énekelni. Talán csak egy vagy két kivétellel, a két legismertebbről van szó természetesen. Vajon lesz erre magyarázat? Vagy keressem azt belül, a hallójárataimban?

178873 2015.01.04. 09:43:27

4. Atlasz Nem a hallójáratban van a gond. Valóban kialakult egy rossz szokás, hangzás, ami nem vette figyelembe a zsoltárokhoz, dicséretekhez írt dallam jelzéseit. Ez nagyon sok összetevő miatt alakult ki. Például a svájci zenei szövet bizonyos fokig idegen volt a magyar népi zenei világtól, hangzástól, aztán fordítási gondok is akadtak, ahol a dallamot a szöveggel össze kellett hangolni, meg számos kis gyülekezetnek nem futotta külön orgonistára, kórusra, hanem a lelkész hallása, hangja, zenei kompetenciája alakította a rendet. Azonban ez az elnyújtott éneklési mód már lassan megszűnőben van. Persze a változás alapvetően összefügg az adott gyülekezet összetételével. Ahol az idősebbek vannak túlnyomó többségben, ott még a gyerekként megszokott, fülükben élő dallamvonalat követik inkább, másutt már gyorsabb tempóban énekelnek.

13066 2015.01.04. 10:20:53

Köszönöm, hogy olvastátok! Régóta terveztem már ezt a sorozatot, szó lesz a Notre Dame-i iskoláról, hogy hódít teret a többszólamúság Angliában, majd következik Velence és Németalföld, a reformáció hatása, természetesen a magyar egyházi zenéről is. Solide: igen Atlasz: látod erre a vasárnapos foglalatosságra nem is gondoltam :) Én úgy gondolom, hogy abban az időben amikor ezek az énekek íródtak, a hosszan elnyújtott hangok fel sem tűntek, természetes volt minden, a szertartások hosszúsága, könyörgés a bűnbocsánatért, a búcsúcédulák stb, stb...... Azóta a világ is rohan, no meg mi is vele sok minden változott, és bevallom töredelmesen egy idő után már nekem is sok. Summa summarum nincs velünk semmi baj...

13066 2015.01.04. 10:30:25

Solide én is köszönöm a választ, és szeretném ha a továbbiakban is hozzátennéd a tudásodat, ismereteidet a sorozatomhoz :)

60145 2015.01.04. 10:40:05

Élő egyház - élő zene? Köszönöm mindkettőtöknek!

13066 2015.01.04. 10:55:37

Elnézést de mennem kell, holnap este jövök, addig is jó zenélést a hozzám betérőknek....

320591 2015.01.04. 15:55:40

Doremi! Elolvastam, meghallgattam - élmény volt! Köszi! +++++

13020 2015.01.10. 20:38:40

Doremi! A csendben végre jólesett végig olvasni, mindig tanul az ember. A Gregoriánok előnyben vannak. Különben, szívesen beépülnék akár melyik korszakban .

16331 2015.01.24. 03:50:29

Hajnali 4-kor is kiváló élmény. ...:) Köszi!
süti beállítások módosítása