50 éve mutatták be Fellini "Az édes élet" című filmjét, amelyben Marcello Mastroianni, Anita Ekberg és Anouk Aimée játszották a főszerepeket.
50 éve mutatták be Fellini "Az édes élet" című filmjét, amelyben Marcello Mastroianni, Anita Ekberg és Anouk Aimée játszották a főszerepeket.
A film hét, egymáshoz lazán kapcsolódó epizódjában Mastroianni, aki Marcello riporter szerepét játssza, leírja a római Via Veneto egy kávéháza maradék nemességének, újgazdagjainak, leendő sztárocskáinak és léhűtőinek kalandjait, és azt a belső harcot érzékelteti, amint ő maga küzd azért, hogy saját életének az értelmét megtalálja. Egy unatkozó gazdag nő (Anouk Aimée) Cadillac-jében elviszi Marcellót egy prostituált nyomorúságos házába, mert ott szeretkezni izgalmasabb lenne, mint fényűző birtokán. A film emblematikus jelenetében Sylvia, a ragyogó szőke díva, akit Ekberg játszik, éjfélkor érzéki átgázolásra csábítja Marcellót a római Trevi kút hideg vizében.
A filmben Marcello az eseménykrónikát elválaszthatatlan közeli munkatársával, egy fotóriporterrel végzi el, akinek a neve - Paparazzo - napjainkra a világ számos szótárában az agresszív utcai lesifotóst jelöli.
- A "dolce vita" kifejezés és a "paparazzo" szó a mindennapi amerikai nyelv részévé vált - tudatta Ellen Harrington, a kaliforniai Filmakadémiától. - A film valójában előre megmondta, hogy hol állunk a hírességek kultúrájával Amerikában, amely annyira telített és annyira túlcsorgó. A paparazzók mindenhol jelen vannak! Már kisgyermekeim is tudják e szót, mert az életünk Los Angelesben beleütközik ezeknek a lényeknek a létezésébe - tette hozzá.
Paparazzo szerepét Fellini valóságos személyről mintázta, Tazio Secchiaroli legendás fotósról, aki 1998-ban halt meg. Több magyarázat van arra, hogy Fellini miért választotta a Paparazzo nevet. Az egyik szerint azért, mert a végződése - azzo - rímel a "cazzo" szóval, ami a vulgáris olasz szlengben péniszt jelent.
Amikor a filmet bemutatták, a Vatikán azt nyilatkozta, hogy új címet kell adni neki (Az ízléstelen élet), egy elvakult matróna pedig még meg is ragadta Fellinit Rómában, azt javasolva a rendezőnek, hogy "kössön egy követ a nyakára és fulladjon a legmélyebb tengerbe".
Hírhedtsége csak növelte a film népszerűségét. Az édes élet utat mutatott számos rendezőnek és még mindig nyomot hagy az új nemzedékekben.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
13709 2010.02.10. 20:04:57
13066 2010.02.10. 20:14:02
13709 2010.02.10. 20:20:30
34417 2010.02.10. 20:36:12
13005 2010.02.10. 21:12:39
13066 2010.02.10. 21:14:09
13066 2010.02.10. 21:15:25
12019 2010.02.11. 08:27:42
70798 2010.02.11. 09:36:56