A párizsi sanzon kihatással voltak az itthoni művészeti életre.....
A párizsi sanzon kihatással voltak az itthoni művészeti életre.....
Elsők között említeném: Mezei Máriát
aki 1939 nyarán színészi meghallgatáson vesz részt Párizsban, ösztöndíjat nyer el. Ám a világháború lezárja a határokat, nem mehet Párizsba.
1945 előtt azzal vádolták, hogy "zsidóbarát", a fordulat éve után meg "polgári kacattá" nyilvánították az illetékesek. Kabarékban, esztrádműsorokban lépett fel. Éjszakánként - pénzkereset végett - bárokban énekelt sanzonokat (a szintén margóra helyezett Cziffra György zongoraművész kísérte), s éjféltájban Ady istenes verseit szavalta, zsoltárokat énekelt a füstös félhomályban.
Az akkori kultúrpolitika azonban sem a franciás, sem a zsoltáros Mezeire nem tartott igényt. Megváltás, amikor 1949-ben az Operettszínházba kerülhetett, aztán innen is mennie kellett: a Vidám Színpad következett. Megpróbálta túlélni a színészi tetszhalált: barátai, Tamási Áron és Lajtha László 1952-ben erdélyi népdalokból parányi színpadi jelenetet szerkesztettek számára. A Bujdosó lány című magánszámot a cenzúra kilenc alkalom után betiltotta, mondván, "Miért nem szovjet dalokat népszerűsít a művésznő?"
Piafként már a 250. előadás fölött jár, és addig játssza a francia csalogányt, Vári Éva amíg van rá érdeklődő – vagyis az est még sokáig lesz műsoron. A Pécsről tizenkét éve Budapestre, így nagyobb reflektorfénybe költözött színésznő idén kapta meg a Kossuth-díjat, és nemcsak ezért a zenés összeállításért.
A Pécsi Harmadik Színház előadásában láthatjuk:
Piaf két arca - sanzonok és pillanatok Edith Piaf életéből.
Edith Piaf ellentmondásos személyisége, őszinte kitárulkozása a színpadon, és zsarnoki "diktatúrája" a magánéletében - eme ambivalencia köré épülnek a monológok, dialógusok a sanzonokkal, melyek a mindig tépelődő, öregedő művész utolsó fellépése előtt önnön lelkében lejátszódnak.
A sanzonok eredeti hangnemben és francia nyelven szólalnak meg, zongora és gitár kísérettel.
A Megasztár különdíjasa, Bonyár Judit testesíti meg Piaf színpadi énjét, akit az éneklés éltet, Bacskó Tünde pedig a sárból felemelkedő nő, aki utolsó fellépése előtt visszaemlékszik mindarra, amit - a dal szerint - nem bánt meg.
Kútvölgyi Erzsébet és Hernádi Judit remek alakításában mutatta be a Vígszínház Pataki Éva: Edith és Marlene című darabját. Mely Edith Piaf, és Marlene Dietrich a két világsztár, két óriási személyiség találkozását, életük és karrierjük néhány ponton való érintkezését, összekapcsolódását láthatjuk. / szerettem volna ide is egy bejátszást tenni, de nem találtam semmit/
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
13005 2010.01.03. 12:51:30
13709 2010.01.03. 15:44:00
12019 2010.01.03. 16:50:08
13124 2010.01.03. 17:17:56
13066 2010.01.03. 18:06:47
15138 2010.01.03. 20:20:47
13020 2010.01.04. 12:26:21