Ki hitte volna, hogy 1822-ben mikor a család áttért a protestáns vallásra élet-halál kérdése lesz az 1930-as években.
Ki hitte volna, hogy 1822-ben mikor a család áttért a protestáns vallásra élet-halál kérdése lesz az 1930-as években.
Az akkori németországi politika sok mindent meghatározott, és ez kihatással volt a művészetekre is. Behatárolta a hallgatható zenéket, kik azok a zeneszerzők akiknek művei nem fonódnak össze a németországi zsidósággal. Míg Ludwig van Beethoven, Wágner, és Bruckner zenéje a heroikus német szellemiséget képviselte, addig Gustav Mahler és Felix Mendelssohn tiltott listára került.
1850-ben Wágner így ír Mendelssohnról melyet álnéven jelentett meg a lipcsei Neue Zeitschrift für Musikban „ A zsidóság a zenében”címmel - zsidó lévén még egy ilyen nagy tehetség sem képes igazi mélységeket elérni - ezt felhasználva lett Wágner zenéje az erő, és a megalkuvás nélküli eszme képviselője, míg Mendelssohnt csak csukott ajtók és ablakok mögött lehetett játszani, mert különben beszennyezné a tiszta német levegőt. A koncentrációs táborokról készült német propaganda filmekben számtalanszor felcsendül kísérőzeneként az Éliás című oratóriuma.....
Mi volt a „bűne” a származásán kívül, mit köszönhet az utókor Mendelssohnnak!?
Robert Schumann ezt írja róla: Mendelssohn a 19. század Mozartja.
1809. február 3-án Hamburgban született. Gazdag, több nemzedékre visszamenően kimagasló kultúrájú családból származott. Nagyatyja, Moses Mendelssohn korának híres bölcselője volt. A szülők megfelelő hátteret biztosítottak gyermekeik fejlődéséhez, és elvárták tőlük, hogy éljenek is a lehetőséggel.
Shakespeare meséje megihlette, így 17 évesen írja meg a „Szentivánéji álom” nyitányt, és 1942-ben a porosz király megrendelésére kísérőzenévé egészít ki. (Az 1930-as évek politikája itt is közbeszól, míg Shakespeare-t szabadon lehetett előadni addig Mendelssohn zenéjét 44-szer írták át többek között Carl Orff is.) A műben felcsendülő Nászinduló számtalan feldogozása látott már napvilágot, de Axel Christensen 1902-ben megírja ragtime változatban, mely zenei stílus a legnépszerűbb az 1900-as években - ezt a feldolgozást sajnos nem találtam sehol, de szerintem ez sem rossz:
Gyermekkorában kiváló tanárai voltak, zeneszerzést Carl Friedrich Zeltertől tanult, akinek köszönheti Goethe pártfogását. 1832-ben 20 évesen fejezi be a „Szélcsend és szerencsés hajózás” című művét melyet Goethe azonos című költeménye ihletett, amit egyébként Beethoven is feldolgozott, kantáta formájában.
SZÉLCSEND
Néma csönd a tenger színén,
Békeség fönt és alant -
És a hajós szorúlt szívvel
Tükröt lát, határtalant.
Nem fú szellet, nincs lehellet,
Rémes, temetői csend,
Egy habocska sem zavarja
Az egyforma végtelent.
(1795.)
Élete és munkássága során megalapozta a német zenei romantikát. Hitte, hogy a zene kifejezőbb minden szónál. Egy egyetemesebb nyelv mely feltölti a lelket, közelebb hozza egymáshoz az embereket. Ennek a meggyőződésnek a tükrében írja meg a „Dalok szöveg nélkül” című zongorakompozíciót. Elévülhetetlen zenetörténeti érdeme Bach Máté-passiójának előadása 1829-ben, így a 19. század újra felfedezi Bach muzsikáját. Jelentős szerepet játszottak életében az utazások, Anglia, Skócia, majd Bécs, Pozsony, Itália, Párizs és az itt szerzett élményeket zenéjével meséli el, mint a Hebridák-nyitány, a Skót- vagy az Olasz szimfónia.
A lipcsei Gewandhaus-zenekar az ő irányítása alatt érte el mai napig töretlen művészi rangját, ő foglalkozott először tudatos zenei ismeretterjesztéssel és ő alapozta meg azt a modern zeneoktatási rendszert, mely lényegében mindmáig érvényes. Lipcsében az ő kezdeményezésére létesült az első Konzervatórium 1843-ban.
Sokat foglalkoztatták a vallás kérdései is, nem teológiailag, hanem abból a szempontból, hogy azok milyen szerepet játszanak az emberek életében.
„Isten lelke magukban az emberekben van, s az emberek maguk alkotják az Isten templomát” hallhatjuk a Paulus oratóriumában, míg az Éliás az Ó-Testamentum szavaira épülő gyönyörű zsoltárverseket idéző mű.
Abraham Mendelssohn így válaszol a fiát dícsérőknek:
- No igen amíg fiatal voltam, Moses Mendelssohn fia voltam. Most idősebb koromra Felix Mendelssohn apja lettem. Végül is ki vagyok én, Csak egy kötőjel a két generáció között”
( Márkus János vál: Muzsikus anekdoták. Rózsavölgyi és Tsa, 2009)
Részletesebben Mendelssohn életéről és munkásságáról Schiff András írása itt olvasható
Bónusz, ha már az 1900-as évek zenei stílusát említettem:
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
163107 2012.02.01. 20:58:40
36888 2012.02.01. 22:56:24
62853 2012.02.01. 23:28:28
163107 2012.02.02. 12:59:12
13066 2012.02.03. 19:26:51