Muszorgszkij 1874-ben írta ezt a zongoraciklusát, amelyet az elhunyt festő barátja, Viktor Hartman emlékkiállítása ihletett.
Muszorgszkij 1874-ben írta ezt a zongoraciklusát, amelyet az elhunyt festő barátja, Viktor Hartman emlékkiállítása ihletett.
A sokarcú, szellemes sorozat összekötő Séta című tételeiben a zeneszerző mintegy önmagát rajzolta meg, amint a kiállítás különböző hangulatú képei között járkál. A ragyogó zongoradarab zenekari feldolgozása Maurice Ravel nevéhez fűződik.
Az alkotás lelkes pillanatairól a zeneszerző így számol be Sztaszovnak írt levelében 1874 júniusában: „… Hartman éppúgy forr most bennem, mint valamikor a Borisz-hangok és gondolatok töltik meg a levegőt, ezeken kérődzöm és rágódom, alig tudok valamit a papírra firkálni. A negyedik számot csinálom. Szépek az összekötő részek (a „Promenade” témájára). Minél gyorsabban és biztosabban akarom megcsinálni. A magam fiziognómiája az összekötő részekben szemlélhető. Ez idáig úgy látom, hogy sikerült… nagyon jól megy a munka…”
Az első kép – Muszorgszkij szavai szerint – „fantasztikus figura görbe lábakkal”. A Gnóm torz alakjának tragikumát, a vívódását fejezi ki a felcsendülő dallamban, amely nem vezet tovább, a mozdulat, amelynek nincs folytatása, egy szándék, amely sohasem valósul meg. E nyomasztó kép után felcsendülő Séta oldottabb hangulatot ígér. Az ódon kastély Itáliát varázsolja elénk amint a trubadúr zengi szerenádját az olasz várkastély ablaka alatt. A következő Séta már csak jelzésszerűen hangzik fel, mint lendületes átmenet a Tuileriák kertjében játszó gyermekek kedvesen mozgalmas jelenetéhez.
Közvetlen ez után hangzik fel a Bydlo című tétel. A párizsi játszótér, után a kietlen lengyel táj tárul a szemünk elé. A basszus súlyos akkordjainak egyhangú döcögése érzékelteti a nehézkesen haladó ökrösszekér küzdelmes útját. Hartman, aki kiváló színpadi díszlettervező is volt, Szerov Trilby című balettjéhez rajzolta a Kis csibék tánca a tojáshéjban című vidám színpadképet, amelynek zenei megfelelőjét a zeneszerző Scherzino alcímmel látta el. A hatodik kép Samuel Goldenberg és Smüle egy gazdag és egy szegény zsidó tragikomikus párbeszédét eleveníti fel, karikírozva a stilizált énekbeszédet. Ezután utoljára hangzik fel a Séta, ismét egész terjedelmében, alig némi módosítással idézve a bevezetést. Ettől kezdve már gyors ütemben vonzza a tárlat látogatóját a képek egyre izgalmasabb mondanivalója. A hetedik kép a Limoges-i piac zajos mozgalmasságát ábrázolja. Megjeleníti a veszekedő kofák sebesen pergő nyelvelését és indulatos gesztusait. E lármás jelenből átmenet nélkül visz a képek útja a néma régmúltba, Párizs katakombáinak hideg és mozdulatlan mélyébe. A Katakombák című rajzon Hartman önmagát ábrázolta, amint a római-kori síremlékeket lámpással végigjárja. „Halottakkal a holtak nyelvén” – írta Muszorgszkij a kottába, Sztaszovnak pedig így vallott: „A halott Hartman alkotó szelleme vezet engem a koponyákhoz, szólítja őket, mire belsejükben fény dereng föl.” A kilencedik kép realisztikus mozgalmasságba oldja fel az előbbi látomás hátborzongató valószerűtlenségét. Baba Jaga kunyhója az orosz népmesék világába visz felidézve a „Kopárhegy” fantasztikumát. A tétel virtuóz befejezése vezet át a záróképhez A kijevi nagykapu monumentális tablójához. Hartman készítette Kijev számára annak a díszes városkapunak a pályatervét, amelyet Hősök Kapujának neveztek, és amelyhez felhasználta a régi orosz építőművészet díszítő elemeit.
A mű többféle feldolgozásban hallható, a szintetizátortól kezdve a gitárig, míg a progresszív-rock átiratát a brit Emerson, Lake & Palmer 1971-ben adta ki.
forrás:
http://www.cserkesz.hu/otker/zene/muvek/musszorgszkij-kiallitas.html
http://www.cserkesz.hu/otker/zene/muvek/musszorgszkij-kiallitas.html
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
78126 2011.01.09. 21:26:16
60145 2011.01.09. 21:51:32
10306 2011.01.09. 21:52:15
10306 2011.01.09. 21:53:31
13066 2011.01.09. 21:58:05
13066 2011.01.09. 21:59:44
12635 2011.01.09. 22:51:36
13709 2011.01.09. 23:07:11
122188 2011.01.10. 01:46:52
13688 2011.01.10. 09:53:06
22371 2011.01.10. 15:13:08