HTML

Dórémi zenéje

némi szolfézs, némi összhangzattan, kitartott normál "á" hang, beskálázunk, kóruspróba, egy-két-há, és!

Friss topikok

Címkék

2011.04.10. 00:14 Dórémi

A Kelták zenéje

A történelem álláspontja szerint, a kelták egy ókori indoeurópai népcsoport volt, akik az időszámításunk előtti utolsó évezred elején jelentek meg Európában. A törzsek hódításaik során sokfelé megfordultak.


A történelem álláspontja szerint, a kelták egy ókori indoeurópai népcsoport volt, akik az időszámításunk előtti utolsó évezred elején jelentek meg Európában. A törzsek hódításaik során sokfelé megfordultak.


A kelta nép életét és tetteit legfőképpen a római történetírók elbeszéléseiből ismerhetjük meg, Gallia meghódításának idejéből. Nagy hatást gyakorolt rájuk a druidák tudása és bölcsessége. Diogenes egyenesen a világ legbölcsebb tudósai között említette meg őket. Diodorus Siculus az i.e. I. században rémisztő külsejű, nyers, talányos népnek festette le őket. Megjegyezte eszességüket, gyorsaságukat, hencegő természetüket. Írásából még az is kiderül, hogy a lerészegedett kelták vagy mély álomba zuhantak, vagy szörnyű tombolást végeztek.

A leírások említést tesznek a kelta nép társadalmi és jogi felépítéséről is. A jog mindenki számára elérhetővé tette a feljebb vagy lejjebb kerülést a hierarchiában. Szigorú szabályok vonatkoztak a jogok és a kötelezettségek megállapítására. Akinek nagyobb hatalma volt, attól többet vártak el, ha vétett, nagyobb büntetésre számíthatott.

Főleg Írországban maradtak ránk eredeti formában a kelta mítoszok és hősmondák.

A hivatásos kelta költők a filík szoros kapcsolatban álltak a túlvilággal, mágikus hatalommal rendelkező látnoknak számítottak. A filik a szó erejét használták, de nem vehettek részt a druidák titkos szertartásain. Tanulási idejük 7-12 évig tartott. Megismerték a Jeles Helyek Tanát, ami leginkább történeti földrajznak nevezhető. Életben tartották a történeteket és a szent helyek jelentőségét. Szájhagyomány útján folytatták tanulmányaikat. Ők voltak a törvények őrzői és ismerői is. Még a druidák is hozzájuk fordultak vitás ügyekben.

Nagyon valószínű, hogy a kelta társadalmi élet egyik aspektusa volt a zene és a tánc.

A kelta zenei gyökerekről máig folyik a vita, de a nyelvi örökség alapján lényegében véve két ágat különböztetnek meg. Az egyikbe a gallok (írek, skótok és Man-szigetiek) tartoznak, a másikba a brittonok (kornok, bretonok és wales-iek). A különbség főleg abban rejlik köztük, hogy a gall zene sokkal szélesebb hangskálán helyezkedik el, míg a britton dalok sokkal szűkebb hangterjedelműek .

Az arisztokráciához nem tartozó szabad vándorénekesek a bárdok voltak.

Az ő feladatuk volt megőrizni az ősi tudást, továbbvinni a történeteket. Általában megbízójuk hírnevét dicsőítették és politikai kémkedést is folytattak. Híreket hoztak és vittek, amerre útjuk során megfordultak, a kíváncsi kelták mindenhol nagy érdeklődéssel figyelték szavaikat. A családfők és a királyok előszeretettel alkalmazták őket.

Az énekesek általában húros hangszeren kísérték magukat. Legelterjedtebb zeneszerszámuk a hárfa volt, ami mai napig is Írország egyik jelképének számít.

A hangszerek mágikus tulajdonságait és használóik varázslói képességét a kelták soha nem vitatták. A bárdok általában autodidakta módon tanultak, bár a nép meggyőződése szerint a tündérdombokban oktatták őket. A mondák nagy hírű bárdjai gyakorta tettek utazásokat a túlvilágra, hogy visszatérve az isteni (tündéri) erő által megszállva alkossák meg költeményeiket. Mikor Awen, a múzsa megihlette őket, természetfeletti, látnoki képességet szerezve tértek vissza hazájukba.

Háromféle dalt különböztettek meg. A vidám (ide tartoztak a harci indulók is), a szerelmes (és szomorú) dalok, és az altatók, amik nagy erejüknél fogva örök álomba is ringathatták a gyanútlan hallgatót.

A harcos bárdok, versbe szedett, dallal kísért mágikus énekekkel segítették a sereget. Nem fogtak fegyvert, csak mágiával harcoltak. Dallamvezetésük kacskaringósságával igyekeztek kikerülni az ellenség mágikus védelmét. A skótok híres hangszere a skót duda szolgálta a védelem megalapozását és fanatizálta a harcosokat. Elnyomta az ellenséges sereg harcosainak énekét, ami nagy előnynek számított, miután a keltáknál rossz előjel volt, ha egy harcos meghallotta az ellenség mágikus dalait. Számára a csata valószínűleg halállal végződött.

A bárdoknak a germánok trubadúrjaihoz hasonló szerepük volt, bár nem énekeltek segélykérő himnuszokat isteneikhez, inkább önmagukból és a hangszerből merítették erejüket. A bárdokat útjuk során mindenhol különleges bánásmódban részesítették. Ha megsértették őket teljes joggal írhatták meg az illetőnek szánt szatirikus költeményt, ami több generáción keresztül csorbította a sértegető fél hírnevét.

Írország négy tartományában egy-egy bárdközpont és több kisebb „bárdház” létezett. A Munsterben lévő központban az altatót, Lensterben a szerelmes és szomorú dalokat, Ulsterben a vidám és harci dalokat, Connaughtban pedig a szatirikus énekeket tanították. Egy igazi bárdnak végig kellett járnia mind a négy iskolát, hogy sikeres tanulmányai fejében megkapja mind a négy megkülönböztető szalagot. Csak ekkor léphetett be teljes joggal a bárdházakba, ahol új dalok és költemények tanításáért, lejegyzéséért teljes ellátást kapott és megtanulhatta mások történeteit. Az, aki két szalagot megszerzett, tehát kétféle stílust mondhatott magáénak, szolgálóként léphetett be a házakba. Az itt töltött idő alatt tanulhatott, és később folytathatta útját a másik két tartomány felé. Megkülönböztető jelzésként általában hajukat egy „bárdszalaggal” összefogva viselték.

A történetmondók az énekek és a szövegek közben recitálással tartották fenn a hallgatóság figyelmét. Mindent elsőre meg tudtak jegyezni, ami nagyon fontos volt, mert nem írhatták le amit tanultak. Az emberek félték a hatalmukat, mert ők a szavaikkal is tudtak ölni. Ha valaki nem fogadta el véleményüket, állítólag elég volt ha megfogták az illető fülét, és az máris szörnyethalt.

Akkoriban a táncot furulyán vagy fuvolán, dudán, hárfán és ír dobon (bodhránon) játszott zenével kísérték.

Persze az angol hódítók is felfigyeltek az ír táncokra. Sir Henry Sydney 1569-ben így rajongott a Galway-ben táncoló lányokról I. Erzsébet királynőhöz írott levelében: „Nagyon gyönyörű, szépen öltözött, első osztályú táncosok.” Sydney el is ment, hogy lejegyezze a táncformációt, amelyet aztán a királyi udvarban is előadtak. Amikor Jakab király Írországba érkezett, táncosok köszöntötték. Előbb lassú zenére táncoltak, majd a zene egyre gyorsult, és a táncok egyre fürgébbek lettek. Viszont a protestáns angol hódítók puritán ízlésével sehogy sem fért meg az ír táncok szilajsága. Be is tiltották ezeket. Ettől fogva az írek lemondtak a táncban a karjaik lendületes használatáról, és dacosan csak a lábukkal táncoltak. Eleinte a kocsmában, az asztalnál ülve, később az asztal tetején is.

 

forrás: http://tttweb.hu/gyujtemenyek/cikkek/regi/Keltak.html

12 komment

Címkék: zene


A bejegyzés trackback címe:

https://doremizeneje.blog.hu/api/trackback/id/tr688233704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11692 2011.04.10. 06:46:51

Ámulatos és bámulatos... nekem csak néznem kellett, nagyon szép és hasznos összefoglaló....:) Ja de szép volt....:)

193936 2011.04.10. 07:29:51

T.doremi! Tetszett az írás.A zenei betétek is.Kivéve az utolsót.(Aminek persze más oka van.)

178873 2011.04.10. 07:43:29

Szervusz Doremi! Nekem Írország a szívem csücske. Egy évtizeden keresztül amolyan "második otthonom" volt, ami persze így azért túlzás. De sorsom úgy hozta, hogy tényleg rengeteget lehettem arra, keresztül-kasul bejárva az országot (mondjuk ez nem olyan nagy mutatvány, méreteit figyelembe véve). Szóval a lényeg: +++++

13066 2011.04.10. 08:48:11

Szép jó reggelt Mindenkinek :))) Qudlibet: örülök, hogy tetszett, /még mindig nem tudok hozzád kommentelni, csak a dolgozóból/ :))) Évám képzeld most találtam csak meg, hogy miért is táncolnak jóformán csak a lábukkal, pedig írtam már eleget e témakörben :))) Operebarát: örülök, hogy olvastál Solide: a fiam most jött haza Glagow-ból, és csak mesél, és mesél.....

193936 2011.04.10. 08:53:16

Még csak pár hónapja próbálom az írást.Először azt se tudtam hogyan reagáljak az írásokra.Különben is annyira egész,hogy vitatkozni nem tudok vele.

13066 2011.04.10. 09:09:51

Mindentől függetlenül elmondhatod a véleményed, hiszen én sem tudhatok mindent, / a párom szerint, dehogy nem/ és más megvilágításban is lehet nézni a leírtakat, így kiegészítve lesz kerek egész :))) azért arra az okra kíváncsi lennék :)

193936 2011.04.10. 12:31:04

T,doremi! Természetesen nem a zenével van baj,(azt hiszem írhatom zenének)hanem a médiával,közgondolkozással stb.Nem szeretem a felkapott dolgokat:Négy évszak kezdete,d-moll toccata és fúga eleje,Örömóda,pár operaária... Közben a művek elsikkadnak mellette. Sorjában:Négy évszak.Az egyik legtökéletesebb mű a négy concerto.Számomra nem a kezdődallam a fontos,hanem a játékosság.A képek stb.Örömóda:elsősorban az egész szimfónia,vagy az utolsó tétel,vagy a főtéma bevezetése.Operaáriáknál is van olyan,hogy jobban szeretem az ária felvezetését,előkészítését,vagy a zenekari kíséretet,mint magát az áriát. Az ír tánccal is az a bajom,hogy túl sok.Felkapott lett. Lehet,hogy ez így túl zavaros,de mentségemül,egy új operát hallgatok. Jomelli Il Paratajo.Lehet,hogy majd írok róla.További mentségem,én csak hallgatom a zenét.Nem tanultam.

13066 2011.04.10. 17:20:07

Nem zavaros értem. Szerintem a zene hallgatáshoz nem csak fülre van szükség...

13156 2011.04.10. 17:43:50

Kedves doremi! Nem vesztem el, bár nagyon rég jártam nálad, pedig itt a szórakozás, zenehallgatás mellett mindig sokat tanul az ember. Gratulálok ehhez az összeállításhoz is. /Be kell valljam, hogy egy kicsit nosztalgiáztam az archívumodban. :o)/

13066 2011.04.10. 17:55:38

köszi Gordiusz :))) Drága Klezmer egy nagy ölelés, de jó, hogy látlak :)))
süti beállítások módosítása