HTML

Dórémi zenéje

némi szolfézs, némi összhangzattan, kitartott normál "á" hang, beskálázunk, kóruspróba, egy-két-há, és!

Friss topikok

Címkék

2010.02.01. 20:14 Dórémi

Én táncolnék Veled.... /4- a Reneszánsz kor


A szemérmesen tartózkodó modor.....


A szemérmesen tartózkodó modor.....


Az 1300-1450 közötti időszak Európában az egyházi művészetek virágzását, az udvari művészetek további önállósodását és a városi kultúra kibontakozását hozta magával. Az európai tánckultúra, és az ehhez szorosan kapcsolódó társasági élet szabályai fokozatosan alakultak ki.

A kezdetek a XII.sz.-i Provance-ban gyökereznek, a XIV.sz-i Itálián keresztül, Burgundiában teljesedett ki, s terjedt el egyre szélesebb körben. Alapjaiban fellelhető az ókori görög és római kultúra, a későbbi szír, óhéber, arab s más keleti kultúrák befolyása. A keresztes háborúk során szerzett élmények is nagy lendületet adtak a tánckultúra fejlődésének.A XIV.sz.-ban a lovagi erények legfőbb elemei, a nők tisztelete a hűbérúr feltétlen szolgálata mellett az udvarias viselkedés, a tartózkodó szerelem, ügyesség, a megbízhatóság, önuralom, a jó ízlés voltak. Ezek a táncban az ünnepélyes, feszes tartással, szabályos, kimért mozdulatokkal szemérmesen tartózkodó modorban járt lépésekben mutatkoztak meg.

A tánctörténetben a nagy áttörést a reneszánsz életfilozófia elterjedése okozta, s a tánc a test kultuszának egyik szimbóluma lett. A tánc divatjának hódoltak a vásárban a parasztok és a királyi udvarban a főurak egyaránt.
Új tánckultúra volt kialakulóban, mely terjesztéséhez már tanult szakemberekre, táncmesterekre volt szükség.

A XV.században Burgundiában a legfőbb tánc a basse danse volt (lassú, méltóságteljes vonulós tánc ). Az itáliai táncoknak két alaptípusa létezett: a bassa danza (vonulós páros, vagy hármas tánc ) és a ballo v.balletto (több részből álló tánckompozíció).

A XVI.században a korábbi táncok kezdeti jelenléte mellett fokozatosan megváltozott a tánckultúra, változatosabb és bonyolultabb lett. Új, eddig ismeretlen táncfajták jelentek meg, mint a pavane, gaillarde, allemande, branle stb. Némely tánc koreográfiája, tánclépéseinek bonyolultsága miatt igen nagy virtuozitást várt el a táncostól (pl. gaillarde).

A kora reneszánsz idején Magyarország táncélete a nyugat-európaihoz hasonlóan mozgalmas lehetett, e fejlődés a lovagi kultúra ápolására alkalmas főúri udvarok csekély száma miatt sajátosan a királyi udvarhoz kötődve ment végbe. I.Károly, Nagy Lajos és Zsigmond királyunk uralkodása alatt vált a királyi udvar számottevő kulturális központtá.

Zsigmond király uralkodása idejéből (1387-1437) maradt fent néhány táncra utalás. Az uralkodó tánc iránti vonzalmát több korabeli forrás is említi. Az egyik szerint a király 1411-ben Innsbruckban tánccal versengett Frigyes herceggel egy polgárlány kegyeiért.

Páros tánc ábrázolását láthatjuk a Mátyás király budai műhelyéből kikerült szép kályhacsempéken és egy XV.századra datált bronz ládacsaton. Több európai forrás említi a magyarok sajátos módon való táncát, amely a reneszánsz későbbi időszakában válik európai divattá. A legtöbb emlékünk Antonio Bonfini-nek köszönhetően Mátyás királyunk uralkodásának idejéből maradt ránk. Tőle tudjuk, hogy Mátyás királlyá választásakor a budai nép táncra perdült, Mátyás és Beatrix menyegzőjén.

Mátyás király halála után II.Ulászló és II.Lajos királyunk is igyekezett fenntartani a fényűző reneszánsz udvart. II.Lajos király nem véletlenül érdemelte ki a "beste táncos király" elnevezést, hiszen gyakran tartott mulatságokat, melyeken maga is szívesen táncolt (bár a kincstár helyzete miatt ezt sokan rosszalloták).
Zsigmond herceg Jagelló Ulászló király öccse feljegyezte budai sáfárkönyvébe, hogy 1501. február 21-én, farsang utóján a budai iskolás diákok kardtáncot mutattak be neki.
A harci táncok - köztük a kardtánc - divatja új lendületet vett a törökkel való közvetlen harcok folyamán.

 

/forrás:http://www.belarex.hu/f0502.htm/

6 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://doremizeneje.blog.hu/api/trackback/id/tr178233626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11639 2010.02.01. 23:09:29

Nagyon tetszik, príma a posztod. II. Ulaciról persze tudni kell, hogy nagyon csóró király volt, éjszaka lopva járt le a dunai hajósokhoz enni és inni (innen származik lacipecsenye szavunk). De ettől még ápolhatta a táncos hagyományokat. Jók a videók is nagyon!

13709 2010.02.02. 07:45:11

szia Doremi, nagy kedvencem a reneszánsz...a táncok is gyönyörüek, amiket felraktál...csupa derü és ugyanakkor csupa méltóságteljes ünnep...szép volt...köszi :)))

13005 2010.02.02. 08:10:01

Doremi, elragadó a sorozatod!!! A második videón emlékeztetett a mozgásuk a madarak párzási táncára:))) Zeffirelli filmje meg gyönyörű, jó rá emlékezni is!!! Azért elgondolkoztam, hogyan maradtak meg ezek a táncok, nem lehet kottázni, mint a zenét....

13066 2010.02.02. 11:49:31

Korabeli krónikák, feljegyzések, táncrendek maradtak ránk, no a kezdeteknél kell megemlíteni a Brüsszeli Kéziratot, mely egyike a legfontosabb információhordozónak. Keletkezése 1445 és 1496 közé tehető. Érdekessége, hogy szerepel az 1523-ból származó, Ausztriai Margit könyvtáráról készült listán. Az ő halála után (1530) Magyarország királynéjához, Habsburg Máriához (II. Lajos királyunk felesége) került. Az első ismert nyomtatott tánckönyv Michel Toluouze: S' ensuit l'art et instruction de bien dancer" c., 1496-ban kiadott könyve volt.

13066 2010.02.02. 11:53:36

Henci erre nem is gondoltam :) Valika én is szeretem többek között ezt a kort is, szívesen kipróbálnám, igaz az akkori higiénés szokásokst kihagynám :)))

13020 2010.02.02. 15:07:41

doremi ! Te egy csoda vagy, csodálom hogy kalimpa még nincs itt, Nagy gratula Neked, PÖMM.
süti beállítások módosítása